Forum o grach logicznych

Sudoku, szachy, warcaby i wiele innych

Przejdź do zawartości

Teraz jest 22 lut 2018, o 01:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
 [Literaki] Zasady gry 
Autor Wiadomość
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2009, o 09:02
Posty: 17
Post [Literaki] Zasady gry
Informacje podstawowe
literaki, plansza

Gra rozgrywana jest na planszy 15x15 pól.

Obrazek

Zadaniem każdego z 2-4 graczy jest układanie na planszy słów z liter znajdujących się na losowo przydzielanych płytkach. Pierwszy ruch wykonuje gracz wybrany na drodze losowania, po nim ruch wykonują kolejno pozostali gracze.

Rozgrywka

Ruch w grze polega na jednej z następujących czynności:

* wyłożenie płytek na planszę
* wymiana płytek
* opuszczenie kolejki

Płytki z literami wykładane są na planszę w sposób przypominający układanie krzyżówki. Litery znajdujące się na sąsiednich płytkach czytane od lewej do prawej bądź od góry do dołu muszą tworzyć poprawne słowa.

Za poprawne uważa się wszystkie słowa występujące w słownikach ortograficznych, języka polskiego, poprawnej polszczyzny bądź wyrazów obcych i ich wszystkie prawidłowe formy gramatyczne (odmiany), z wyjątkiem słów zaczynających się z wielkiej litery, skrótów i słów z łącznikiem lub apostrofem (szczegółowe zasady dopuszczalności słów).

Pierwsze słowo układane na planszy musi "przechodzić" przez pole centralne (czerwone, oznaczone gwiazdką) i składać się co najmniej z dwóch liter. W każdym następnym ruchu wolno wyłożyć na planszę jedną lub więcej płytek. Wszystkie wykładane płytki muszą leżeć w tej samej kolumnie lub wierszu i tworzyć w niej (w nim) kompletne słowo. Jeśli wykładane płytki sąsiadują z innymi, muszą tworzyć z nimi (pionowo/poziomo) poprawne słowa, jak w krzyżówce.

Przykładowe sposoby tworzenia nowego słowa na planszy:

* Rozszerzenie istniejącego słowa (lub słów) przez dodanie jednej lub więcej liter na początku lub/i końcu.

Obrazek

* Dostawienie nowego słowa pod kątem 90 stopni do co najmniej jednego już istniejącego słowa; tworzony wyraz musi wykorzystywać jedną z jego liter lub dodawać nową.

Obrazek

* Ułożenie nowego słowa równolegle do istniejącego (co najmniej jednego) tak, że stykające się ze sobą litery tworzą poprawne słowa.

Obrazek

Po ułożeniu słowa na planszy przeciwnik może je albo zaakceptować, albo sprawdzić jego obecność w słowniku. Przeciwnik traci kolejkę, jeśli wybierze sprawdzenie obecności i okaże się, że słowo występuje w słowniku.

Płytka bez żadnej litery to tzw. blank. Po wyłożeniu blanka na planszę określa się, jaką zastępuje literę. Wskazaną literę blank zastępuje do końca partii.

Podczas jednej partii można trzy razy wymieniać dowolną liczbę płytek, przy czym wymiana jest dopuszczalna, tylko jeśli pozostało co najmniej 7 nierozdanych płytek. Wymieniane płytki wracają po wymianie do puli płytek nierozdanych.

Punktacja

Każdy gracz uzyskuje punkty za słowa utworzone lub zmodyfikowane wskutek swego ruchu. Wartość słowa to suma wartości liter tworzących słowo z uwzględnieniem premii literowych oraz słownych. Wartość litery określa kolor płytki, na którym znajduje się litera.

Możliwe kolory i odpowiadające im wartości to:

Obrazek = 1, Obrazek = 2, Obrazek = 3, Obrazek = 5.

Płytka bez żadnej litery (blank) ma biały kolor i wartość 0.

Premie literowe uzyskuje się w sytuacji, kiedy kolor płytki zgadza się z kolorem pola planszy, na którym układana jest płytka. Wartość litery jest wtedy trzy razy większa niż normalnie.

Premie słowne uzyskuje się wykładając płytki na polach oznaczonych symbolem 2X (podwójna premia słowna) lub 3X (potrójna premia słowna). Premie słowne obliczane są po obliczeniu premii literowych -- wartość słowa zostaje wtedy podwojona lub potrojona w zależności od rodzaju premii. W danym ruchu premie literowe i słowne można zdobywać tylko dzięki płytkom właśnie wykładanym na planszę.

Jeśli słowo przechodzi przez kilka pól premii słownych, to jego wartość jest mnożona odpowiednią liczbę razy (np. jeśli przechodzi przez dwa pola podwójnej premii słownej, wartość słowa jest mnożona przez 4).

Wyłożenie wszystkich 7 płytek w jednym ruchu premiowane jest dodatkowymi 50 punktami.

Zakończenie

Koniec gry następuje w jednym z dwóch momentów:

* wszystkie płytki zostały rozdane oraz jeden z graczy wykłada na planszę wszystkie posiadane płytki.
* wszyscy gracze opuścili dwie następujące po sobie kolejki (przekroczenie czasu na ruch oraz niezaakceptowany ruch traktowane jest jako opuszczenie kolejki).

Po zakończeniu od punktów każdego gracza odejmuje się punkty za niewykorzystane płytki. Jeśli któryś z graczy wyłożył na planszę wszystkie swoje płytki, to dodaje mu się punkty odjęte za płytki niewykorzystane przez jego przeciwników.

Gracz, który zdobędzie największą liczbę punktów, wygrywa. Jeśli największą liczbę zdobędzie dwóch lub więcej graczy, następuje remis.

Zestaw liter

Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca liczbę płytek z każdą z liter biorących udział w grze.

Kod:
A    Ą    B    C    Ć    D    E    Ę    F    G    H    I    
9    1    2    3    1    3    7    1    1    2    2    8
   
2    3    3    2    3    5    1    6    1    3    4    4    
J    K    L    Ł    M    N    Ń    O    Ó    P    R    S
   
1    3    2    4    4    5    1    1    2
Ś    T    U    W    Y    Z    Ź    Ż    blank


Litery znajdujące się na płytkach każdego z kolorów:

Obrazek (1 pkt.) -- A, E, I, N, O, R, S, W, Z
Obrazek (2 pkt.) -- C, D, K, L, M, P, T, Y
Obrazek (3 pkt.) -- B, G, H, J, Ł, U
Obrazek (5 pkt.) -- Ą, Ć, Ę, F, Ń, Ó, Ś, Ź, Ż

Niech żyje wolność!

W przeciwieństwie do większości współczesnych gier zarówno nazwa jak i sama gra literaki nie jest prawnie chroniona, ale należy do tzw. domeny publicznej (ang. public domain), podobnie jak gry szachy, warcaby, chińczyk czy brydż.

W praktyce oznacza to, że gra może być używana i eksploatowana w dowolny sposób -- każdy może np. rozpocząć produkcję zestawów do gry, stworzyć program komputerowy czy stronę internetową poświęconą tej grze bez pytania kogokolwiek o zgodę, bez płacenia komukolwiek opłat licencyjnych itp.

Źródło: Kurnik.pl

_________________
Gry.podyskutuj.pl - forum o grach logicznych
Gry.wypowiedzi.pl - forum o grach online
Gry-konsolowe.fsl.pl - forum o grach konsolowych
Gry.adresforum.pl - forum o grach planszowych i karcianych


21 mar 2009, o 19:13
Zobacz profil

Dołączył(a): 5 paź 2010, o 19:34
Posty: 1
Post Re: [Literaki] Zasady gry
a jak zawsze wygrywać w literaki?

polecam chyba najszybszą stronkę, anagramator do literaków

http://scrabblemania.pl

tutaj mały tutorial do tej stronki:

http://komputery.spryciarze.pl/zobacz/jak-ulatwic-sobie-gre-w-scrabble-literaki

zapraszam ... do wygrywania ...


5 paź 2010, o 19:38
Zobacz profil

Dołączył(a): 1 lip 2011, o 13:45
Posty: 1
Post Re: [Literaki] Zasady gry
Sprawdź jaka jest Twoja data śmierci


1 lip 2011, o 13:46
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników


Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin.
Darmowe forum
phpBB SEO